Saturday, January 5, 2008

بیانیه جبهه دمکراتیک ایران درباره منع حکومت از برگزاری آیین یادبود بانو بی نظیربوتو

روزگذشته شاهد ممانعت حکومت از برگزاری آیین یاد بود بانوی دمکراسی بی نظیربوتو درتهران بودیم.گرچه درمقایسه با موج سنگین فشاربی امان بردانشجویان، زنان ، کارگران ، معلمان و اقشار واقوام گوناگون ملت این حادثه تنها نمونه کوچکی برفقدان آزادی وامنیت سیاسی درایران است و به رغم آنکه اعلام موضع دولت درمحکوم دانستن اقدام طالبانی افراط گرایان مذهبی درپاکستان با این رویکرد نیروهای دولتی مغایراست اما آنچه که دراین واقعه حایزاهمیت است چنین عملکردی درآستانه آغاز ثبت نام داوطلبین حضور درانتخابات مجلس هشتم است. حکومت اگر مدعی است خواهان برگزاری انتخابات آزاد و بدون جانبداری ازجناح حاکم است می بایست نشانه های این ادعا را که بازکردن فضای سیاسی و کاهش حجم فشاراجتماعی است برمردم عیان سازد. اما چنانچه جمهوری اسلامی درآستانه یک رقابت انتخاباتی که محتاج حضور مردم درپای صندوق هاست به نیروهای اپوزیسیون اجازه ندهد که نه یک میتینگ سیاسی بلکه یک مراسم یاد بود برای شخصیتی بین المللی والگوی دمکراسی برگزارکنند. باید شک کرد که به جناح های درون حکومت فرصتی برای رقابت با قدرت حاکمه درانتخابات فراهم نماید.
ازیکسو بی تفاوتی رفرمیست های حکومتی ازهرحزب وجناح نسبت به این موضوع به منزله رویه کبکی است که خطر پیشا روی را نادیده می گیرد.ازسوی دیگر این فرصتی فراروی اصلاح طلبان نیز می باشد تا نسبت به وعده اصلاح اشتباهات گذشته خود درعرصه عمل به محک آیند که آیا حاضرند ازکف حقوق شهروندی برای نیروهای غیرخودی دفاع نمایند یا همچون گذشته شعارهای مدنی را قربانی کرسی قدرت خواهند نمود. انتظار ازاین گروهها آن است که نسبت به این واقعه اعلام مواضع صریح بنمایند.
چالش دیگری که دراین حادثه متوجه حکومتگران است آنکه چگونه است که برای گشایش باب گفتگوهای علنی با برخی دولتها لحظه شماری می کنند و درپی اثبات حسن نیت خود سخن های کم سابقه سرمی دهند یا پیاپی درمنطقه هیات های آشتی اعزام می کنند با این ادعا که درجهت منافع ملی گام برمی دارند اما دربرابر ملت خود دست کم به همان میزان ازسیاست تلرانس و نه مقابله ومخاصمه پیروی نمی کنند.حکومت برای اثبات حسن نیت به ملت خود می بایست درکوتاهترین مدت ممکن آزادیخواهان دربند همچون حشمت اله طبرزدی ، عمادالدین باقی ، منصوراسانلو، عباس خرسندی ،قاسم شیرزادیان ، بهروزجاوید طهرانی ، حشمت ساران ، مهرداد لهراسبی، توکلی ، قصابان ، منصوری ، دهها فرزند بیگناه ملت که درروزدانشجو بازداشت شدند و فعالان جنبش زنان و اقوام را آزاد نماید. اگر حکومت می خواهد به همان میزان که برای دیگر دولتها مترصد اثبات حسن نیت است اندکی به ملت نیز حسن نیت خود را نشان دهد دست کم درآستانه انتخابات ازتهدید روزافزون مطبوعات و جامعه مطبوعاتی کاسته تاشاید درآینده بین 169 کشورجهان رقم 166 را که به منزله نا امن ترین کشورهای جهان برای فعالیت های مطبوعاتی است شاهد نباشیم.همچنین براین باوریم بجای تلاش جهت یافتن فرد یا نهادی که مسوولیت طرح موسوم به امنیت اجتماعی را تقبل کند که خود حکایت آشکاری ازنارضایتی ملی ازآن است اصلح است که دولت نسبت به توقف اینگونه اعمال فشارها برمردم درکوچه وخیابان مبادرت ورزد.
لازم می دانیم جبهه دمکراتیک ایران درپیوند با اقدام بشردوستانه جبهه ملی ایران درگرامیداشت یاد بانوی دمکراسی بی نظیر بوتو به نوبه خود ازحضورمردم شریف تهران و اعضا وهواداران خود دراین مراسم که امکان برگزاری آن فراهم نگردید تشکرنموده و درانتظار است تا حکومتگران به جبران این خطا فرصت دیگری را به منظور احترام به کف حقوق شهروندی دراختیاراپوزیسیون دمکرات قراردهند.
14 / آذر/ 1386 خورشیدی
تهران / جبهه دمکراتیک ایران

No comments: