Thursday, November 15, 2007

مصاحبه با طبرزدی قبل از بازداشت مجدد

حشمت الله طبرزدی ناشر هفته نامه توقیف شده پیام دانشجو که به دلیل فعالیت های مطبوعاتی و سیاسی اش در مجموع، هفت سال را در زندان های جمهوری اسلامی گذرانده، و ازحدود یک سال پیش را در مرخصی به سر می برد، هفته گذشته مجددا بازداشت شد.

پیش از بازداشت مجدد آقای طبرزدی، او که در مدت هفت سال زندان اندکی بیش از دو سال را در سلول های گوناگون انفرادی سپری کرده، پس از یک دوره سکوت بلند مدت در اولین گفت وگویش با رادیو فردا ازدوران زندان و بازداشت تعدادی از دوستانش در هفته های اخیر سخن گفته بود


دوره زندان را در کجا ودر چه شرایطی گذراندید؟

مجموعه هفت سالی را که من گذراندم،دو سال و نیم آن را درسلول های انفرادی بودم. در زندان توحید،در زندان ۵۹سپاه، در دوی الف مربوط به سپاه، در ۲۰۹ مربوط به وزارت اطلاعات که این ها هفت ماه و چهار ماه و شش ماه را شامل می شد ودر واقع آن دو سال ونیم بسیار بسیار مشکل بود و شکنجه سفید به اصطلاح به آن می گویند که شکنجه سفید یعنی اینکه انسانی را در شرایطی نگه می دارند و به هر شکلی که می خواهند با او رفتار می کنند مابقی آن حدود چهار سال و نیم را من در بند عمومی ۳۵۰ زندان اوین بودم که چون زندان عمومی است شرایط آن از زندان انفرادی متفاوت است.



در حال حاضر آیا آزادی شما از زندان مسجل شده یا این آزادی به شکل مشروط به شما تعلق گرفته و باید دوباره به زندان بازگردید؟

حکم اولیه من چهارده سال حبس در زندان برازجان بود که شعبه ۲۶ آقای حداد صادر کرده بود این حکم در شعبه تجدید نظر دادگاه انقلاب به ریاست آقای حقانی و آقای زرگر به ۱۲ سال تبدیل شد پس ان با پیگیری وکیل من اقای بهمنش حکم در شعبه تشخیص به هفت سال تقلیل پیدا کرد من در این مدتی که زندان بودم مجموعه بازداشتی های من در انفرادی به همین حدود هفت سال می رسد.



آیا مدارکی در دست دارید که ازادی شما را تایید کند؟

من یک پرینت دارم که این پرینت را سال گذشته از زندان گرفتم به عنوان اعلام وضعیت زندانی که در این پرینت با احتساب مجموعه حبس های من ذکر شده که حبس فعلی من در واقع در هشتم مرداد امسال تمام شده اما وزارت اطلاعات به من می گوید تو شش سال دیگر هم حبس پیش رو داری به همین دلیل در یکسال گذشته ای هم که من به عنوان مرخصی مشروط بیرون بودم به زعم خودم مرخصی نیستم و آزادم و از دیدگاه وزارت اطلاعات من هنوز زندانی هستم و شرط بیرون بودنم این است که من حرف نزنم و سکوت کنم.



وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بر اساس چه مستنداتی حاضر نیست آزادی شما را تایید کند؟

برای اینکه از آن حکم اولیه که۱۴سال بود واقای حدادشعبه ۲۶ صادر کرد هنوز شش سال باقی مانده است وحکمی که شعبه های دادگاه انقلاب صادر کنند آن حکمی است که وزارت اطلاعات یا سایر دستگاه های امنیتی انشا می کنند و به زعم خودشان حق همین چهارده سال بوده است.



شما این آزادی به گفته خودتان مشروط را در شرایطی به دست آورده اید که گویاهم اکنون گروهی از دوستانتان به طور دسته جمعی بازداشت شده اند؟

در تمام این یکسال گذشته که بیرون بودم این اولین باری است که من دارم به طور زنده با یک رسانه صحبت می کنم، خب این هم به این دلیل بود که شش نفر از دوستان ما را در ۱۸ شهریور آقای عباس خرسندی،آقای منصور فرجی،خانم سپیده پور آقایی،قاسم شیرزادیان(کاوه شیرزاد)،آقای بهرام راسخی فر و آقای میثم رودکی دستگیر شدند

من حداقل پنج نفر از این افراد را می شناختم و از نزدیک هم با ان ها آشنا بودم،من می توانم ادعا کنم که به جز فعالیت حقوق بشری،به جزوبلاگ نویسی،به جز کار صنفی ودانشجویی هیچ کاردیگری این ها انجام نداده اند.
جرم این ها این بوده که این شش نفر که فعالیت حقوق بشری داشته اند با هم کار می کردند. متاسفانه در این مملکت اگر سه نفر،چهار نفر با هم کار بکنند این بزرگترین جرم است
وقتی که رییس جمهور ایران به دانشگاه کلمبیا می رود و هو می شود باید بداند دلیلش چیست،یک دلیلش همین است.نه تنها این شش نفر،بلکه آن سه دانشجوی پلی تکنیک که الان سه،چهار ماه است زیر شکنجه آن شرایط برایشان ایجاد شده است یا آقای کبودوند که یک فعال حقوق بشری است این تعدادی که ما زندانی سیاسی داریم این ها تنها وتنها جرمشان این بوده که یا وبلاگ داشتند یا فعالیت حقوق بشری داشتند و اگر هم فعالیت سیاسی داشتند مثل من یک فعالیت سیاسی مسالمت آمیز داشتند.



در این شرایط آیا قصد دارید فعالیت های سیاسی و به ویژه مطبوعاتی تان را ادامه دهید یا در حال حاضر این فعالیت ها را متوقف می کنید؟

فعالیت مطبوعاتی که ما اصلا نمی توانیم انجام دهیم برای اینکه فضای موجود دیگر اجازه چنین کاری را به ما نمی دهد و در واقع من و دوستانم شدیدا تحت کنترلیم وقتی که ریخته بودند خانه آقای عباس خرسندی و ایشان را به آن شکل برده بودند اعلام کرده بودند که ایشان با طبرزدی ارتباط داشته الان اگر کسی با ما ارتباط داشته باشد به نوعی جرم است بنابراین در شرایط فعلی مایی که در داخل مسالمت آمیز فعالیت می کنیم و کارمان هم در قالب نهادهای مدنی است هیچ گونه کاری نمی توانیم انجام دهیم.



من در یک سال گذشته که بیرون بودم تنها کاری که توانستم انجام بدهم این بوده که نشسته ام در خانه خوانده ام ونوشته ام الان هم وبلگی بیشتر ندارم که حتا این وبلاگ را هم این ها فشارآورده بودند تا تعطیل شود بنابر این تا وقتی که شرایط به این گونه باشد من فکر نمی کنم امثال من بتوانیم فعالیت موثری داشته باشیم.



رادیوفردا

محمد ضرغامی

No comments: