Thursday, November 22, 2007

ضرب و شتم شدید سه دانشجوی در بند، توسط مسئولین زندان اوین

خبرنامه امیرکبیر: احمد قصابان، یکی از دانشجویان زندانی، از اندرزگاه ۸ به اندرزگاه ۷ زندان اوین منتقل شد و در حین انتقال از سوی مسئولین اندرزگاه ۸ به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر بعدازظهر دیروز، چهارشنبه ۳۰ آبان ماه، مسئولین اندرزگاه ۸ زندان اوین، محلی که سه دانشجوی شکنجه شده در آن نگه داری می شوند، به احمد قصابان اطلاع دادند که برای انتقال به اندرزگاه ۷ آماده باشد. احمد قصابان در حالی که وسایل خود را جمع کرده بود و آماده انتقال به اندرزگاه ۷ بود به دفتر بزرگ نیا، رئیس اندرزگاه ۸، رفت تا در مورد این جا به جایی و جدا کردن بی دلیل سه دانشجوی زندانی با مسئول اندرزگاه ۸ گفتگو کند.
در حالی که از حضور احمد قصابان در دفتر بزرگ نیا لحظاتی نگذشته بود، صدای مشاجره، فحاشی و ضرب و شتم شدید از این اتاق در کل اندرزگاه ۸ بلند شد. گزارش ها حاکی از آن است ضیائی، معاون اندرزگاه ۸، بدون هیچ دلیل خاصی به محض حضور احمد قصابان در دفتر اندرزگاه ۸ به پرخاش و فحاشی به این دانشجو پرداخته و شروع به ضرب و شتم وی نموده است.
مجید توکلی، دیگر دانشجوی در بند، که بخشی از وسایل شخصی احمد قصابان را برای او برده بود، هم توسط ضیائی، معاون بزرگ نیا، که گفته می شود کارمند وزارت اطلاعات است به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. ضیائی در حالی با مشت و لگد و ضربات سیلی مکرر و فحش های رکیک به ضرب و شتم این دانشجویان می پرداخت که ایشان هیچ گونه درگیری خاصی با مسئولین زندان در مدت بازداشت نداشته اند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر پس از برخاستن صدای مشاجره و ضرب و شتم برخی از زندانیان اندرزگاه ۸ مقابل دفتر بزرگ نیا، رئیس اندرزگاه ۸، حضور یافتند که مسئولین بلافاصله درب دفتر را قفل کردند و با فحاشی به زندانیان از آن ها خواستند پراکنده شوند. صدای ضرب و شتم دو دانشجوی بیگناه در حدود ۲۰ دقیقه در اندرزگاه ۸ ادامه داشت.
در نهایت مجید توکلی و احمد قصابان که در اثر این حمله به شدت آسیب دیده بودند به هواخوری افسر نگهبانی منتقل شدند. احمد قصابان به سالن ۱ اندرزگاه ۷ منتقل شد و مجید توکلی به اندرزگاه ۸ بازگشت. پس از گذشت چند ساعت از این غائله، شدت ضرب و شتم این دو دانشجو به حدی بود که نمی توانستند با خانواده خود صحبت کنند. هنگام مراجعه این دانشجویان به بند لباس های آن ها پاره و خون آلود بود و عینک احمد قصابان در این درگیری شکسته شد
در ضرب و شتم وحشیانه دانشجویان افرادی چون بزرگ نیا، رئیس اندزگاه ۸، ضیائی، معاون اندرزگاه ۸، منزهیان، سر وکیل بند، اصغری و عباسی، افسر نگهبان، به همراه دو تن دیگر از ماموران دست داشتند. ضیائی، معاون اندرزگاه ۸، که سابقا از مامورن وزارت اطلاعات بوده است و جدیدا به سمت معاونت اندرزگاه ۸ در آمده است، دانشجویان زندانی را تهدید به قتل کرد و گفت که این اقدامات با هماهنگی های قبلی و با دستور مقامات قضایی و امنیتی انجام گرفته است و هیچ کس هم نمی تواند جلوی او را بگیرد. ضیائی سپس ادامه داد: «شما را می کشم و هیچ کاری نمی توانید بکنید».
جالب آن که ضیائی در حین ضرب و شتم دانشجویان به آن ها گفته بود که زمان یکه تازی لاجوردی در زندان های اوین، او جزء بازجوهای تیم لاجوردی بوده است. گزارش های رسیده حاکی از آن است که حمله روز گذشته به دانشجویان از چندی پیش آغاز شده بود و فردی به نام جنیدی پیشتر هر روزه دانشجویان را مورد فحاشی قرار می داد و سعی در ایجاد درگیری با ایشان داشت.
پیش از این و در ارتباط با خبر انتقال قریب الوقوع دانشجویان در بند به زندان قزلحصار یا جدا کردن آن ها از یکدیگر یک مقام عالیرتبه قضایی به خانواده این دانشجویان اطمینان داده بود که این سه دانشجو از یکدیگر جدا نشده و به زندان قزلحصار هم منتقل نخواهند شد. به نظر می رسد برخوردهای شدید با سه دانشجوی بیگناه دانشگاه امیرکبیر با تحریک تیم امنیتی طراح پروژه جعل نشریات دانشجویی که با ایستادگی دانشجویان رسوا شد، صورت می گیرد.
در حالی که روز ملاقات زندانیان اندرزگاه ۸، چهارشنبه های هر هفته است، حمله و ضرب و شتم دانشجویان عصر چهارشنبه انجام شد که تا هفته آینده که خانواده دانشجویان بار دیگر با آن ها ملاقات خواهند کرد، آثار ضرب و شتم آن ها در فاصله یک هفته ای بهبود یابد.
همچنین خبرهای نگران کننده از ضرب و شتم و شکنجه شدید علی عزیزی، یکی از دانشجویانی که هم اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین، نگه داری می شود، شنیده می شود. افرادی که اخیرا از این بند آزاد شده اند خبر ضرب و شتم و شکنجه این دانشجو را تایید کرده اند. زندانیان بند ۲۰۹ علی عزیزی را در حالی که دست و گردنش باندپیچی بوده، لباس هایش در اثر ضرب و شتم پاره شده بودند و سر و صورت او زخمی بود، مشاهده کرده اند.
شنیده ها حاکی از آن است که شکنجه این دانشجو به حدی است که وی برای درمان درد کمرش، که توسط بازجوها مورد آسیب جدی قرار گرفته، بارها از بازجوها و نگهبانان بند ۲۰۹ درخواست ملاقات با پزشک بند را داشته است. در تابستان سال جاری و در پی پخش خبر شکنجه دانشجویان در بند ۲۰۹ زندان اوین، رئیس قوه قضاییه رئیس دادگستری استان تهران را مامور رسیدگی به نحوه برخورد با زندانیان در بند ۲۰۹ کرد. آوایی چندی پیش و در پی گذشت بیش از ۵ ماه از شکنجه دانشجویان اعلام کرد آثار ضرب و شتم در بند دانشجویان باقی نمانده و مدارک پزشکی آن ها در بهداری بند ۲۰۹ نیز وجود ندارد.
دانشجویانی که اخیرا از بند ۲۰۹ آزاد شده اند نیز ادامه بدرفتاری، ضرب و شتم و انجام کارهای ناشایست با دانشجویان توسط تیم بازجویی را تایید کرده اند. جالب آن که تیم بازجویی همان تیم بازجویی است که در بهار امسال به شکنجه وحشیانه ۸ دانشجوی زندانی دانشگاه امیرکبیر اقدام کرد. این اخبار مکررا از بند ۲۰۹ زندان اوین به گوش می رسد و نگرانی خانواده دانشجویان بازداشتی را در مورد سلامت فرزندانشان افزایش داده است.

No comments: