Thursday, September 18, 2008

چند خبر از زندانیان سیاسی-انجمن زندانیان سیاسی



پس از تغييرات مديريتي در زندان اوين و تغيير مدير بند 350 زندان اوين که بالغ بر 40 زنداني سياسي در آنجا نگهداري ميشوند ، فردي به نام "بزرگ نيا" بعنوان مسئول جديد اين بند به روي کار آمد که با حمايت مسئولان جديد حراست اين زندان(آقاي پورگل) اقدام به اتخاذ محدوديتها و برنامه هايي براي هر چه بيشتر تحت فشار قرار دادن زندانيان سياسي اين بند نمود. وي ضمن اتخاذ قوانين توهين آميز و غيرمتعارفي همچون اجبار به پوشيدن دمپائي براي زندانيان سياسي در حاليکه ساير زندانيان از کفش هاي شخصي استفاده ميکنند ، همينطور اعلام خاموشي زودهنگام و مجبور کردن زندانيان به خواب زودهنگام ، اقدامات خود را آغاز و با برداشتن تمام پرده هاي پنجره هاي بند مذکور و اجبار به شرکت در برنامه هاي صبحگاه روند فشار بر زندانيان مذکور را تداوم بخشيد. نامبرده طي آخرين اقدام خود ، اقدام به محدود کردن زمان تماس زندانيان و کنترل تماسها همانگونه که در بندهاي امنيتي چون 209 معمول است نموده ، به طوريکه زندانياني که ديگر داراي طبقه بندي امنيتي و پرونده هاي مفتوح نيستند براي تماس با خانواده هاي خود نيز با مشکل رو به رو گرديده اند. همچنين آقاي بزرگ نيا ضمن انتخاب مسول (وکيل بند) غير سياسي براي زندانيان سياسي عملا پرونده سازي و تهديد زندانيان را با توسل به اين شيوه امکان پذير اعلام نموده است و در چندين مورد نيز تا کنون با اين شيوه براي زندانيان سياسي پرونده سازي نموده است ، تا کنون هر زنداني سياسي که به وضعيت مذکور معترض گرديده است ، تهديد يا تبعيد گرديده است . ابوالفضل جهاندار ، عبدالرضا رجبي ، حميدرضا محمدي، صالح کهندل ، حميدرضا برهاني ، هاشم شاهيني نيا ، سعيد شاه قلعه ، غلامحسين کلبي ، منصور رادپور، منصور اسانلو ، ارژنگ داودي منجمله افرادي هستند که بر اساس برخوردهاي جديد در اين بند و به دليل اعتراض به نقض حقوق انساني و قوانين لازم الاجرا ، به زندانهاي مختلف اعم از بندهاي ديگر زندان اوين ، زندان مخوف رجايي شهر ، زندانهاي بندرعباس ، برازجان و ماهشهر تبعيد گرديده اند. همچنين در طي روزهاي اخير زندانيان سياسي به نامهاي محمد حسن فلاحيه زاده ، دکتر سعيد ماسوري ، سعيد درخشندي و ميثاق يزدان نژاد که معترض به شرايط نامنساب بند مذکور بوده اند و خواسته خود را متوقف شدن روند مذکور و جاري ساختن قوانين و آئين نامه هاي سازمان زندانها بيان نموده اند مورد تهديد براي پرونده سازي و تبعيد قرار گرفته اند ، لازم به ذکر که زندانيان سياسي بند مذکور برخلاف ساير زندانيان زندان اوين از حق دسترسي به کتابخانه و امکانات حداقلي براي ورزش نيز محروم ميباشند.

گزارشی از وضعیت رضا ملک-
رضا ملک یکی از زندانیان سیاسی است که مدت 88 ماه است که در زندان به سر می برد. از این مدت،77 ماه را در بند 209 زیر شکنجه بوده است و10 ماه است که به زندان قزل حصار منتقل شده است. او به 12 سال حبس محکوم گردیده و شیرین عبادی وکالتش را بر عهده دارد. اقای ملک پیش از این معاون سعید امامی در وزارت اطلاعات بوده و اگر چه در شکنجه و اعدام های دهه ی 60 نقش فعالی داشته است اما خود در این 8 سال اخیر قربانی رژیم گردیده است. او با نوشتن نامه ی معروف به 88 صفحه به افشای برخی جنایات وزارت اطلاعات مبادرت کرد.در این مدت ،خانواده ی این مقام ارشد اطلاعاتی از هم پاشید و چند ماه پیش نیز پدرش را از دست داد ولی زندانبانان حاضر نشدن به این همکار پیشین خود مرخصی بدهند. شایان ذکر است در این مدت 8 سال ،رضا ملک به مرض های جسمی فراوان مبتلا شده است که نتیجه ی شکنجه ها بوده است. در عین حال او به شدت مقاوم است و حتا در پاسخ به خواسته ی ه است اخیر شیرین عبادی مبنی بر درخواست ازادی مشروط مقاومت کرد.
وضعیت نا بسامان زندانی هاشم شاهین نیا-
هاشم شاهین نیا به دلیل شرکت در تحصن مقابل زندان اوین در سال 83 به 6 سال حبس محکوم گردیده است. او اینک نزدیک به 4 سال از حبس خود را گذرانده و نه تنها از حق وکیل و حق مرخصی برخوردار نیست ،بلکه در زندان برازجان و در بین قاتلین و افراد شرور زندگی می کند. در زندان برازجان فقط دو تن از زندانیان سیاسی یعنی هاشم و سعید شاقلعه نگهداری می شوند. سعید شاقلعه نیز در حبس ابد به سر می برد که به دلیل این که یک زندانی به نام اردشیر رازقی که سابقه ی عضویت در سپاه را داشته ولی بعدا برای اسراییل جاسوسی می کند علیه او گزارش رد کرد ،شاقلعه نیز به زندان برازجان انتقال یافت. به راستس که این رژیم تابع هیچ مقرراتی نیست.حتا به مقرراتی که خود وضع می کند پایبندی ندارد.
چرا حمید رضا محمدی ممنوع الملا قات شد؟
حمید رضا محمدی از جمله ی زندانیان سیاسی است که به 11 سال زندان محکوم شده است ولی از داشتن وکیل محروم بوده و تا کنون که بیش از 3.5سال از حبس خود را گذرانده هنوز به مرخصی نیامده است.6 سال از محکومیت اقای محمدی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و 5 سال ان به دلیل توهین به مقدسات اعلام شده است.محمدی که در بند 7 اوین زندانی است و در مورد او نیز تفکیک جرایم رعایت نمی شود فقط به این دلیل که نخواسته است در ورزش اجباری شرکت کند از ملاقات با خانواده نیز محروم شده است. یکی از اعتراضات اقای محمدی نیز این است که چرا باید او و سایر زندانیان سیاسی را مددجو ختاب کنند.
گزارشی از وضعیت امیر ساران
امیر حشمت ساران یکی از زندانیان سیاسی نسبتا قدیمی است که از سوی رژیم اسلامی به 8 سال حبس محکوم شده است. یکی از اتهامات امیر ساران تشکیل جبهه ی اتحاد ملی و اتهام دیگر تبلیغ علیه نظام و شرکت در میتینگ های غیر قانونی است. اقای ساران دارای 3 فرزند است که 2 تای انها در دانشگاه ازاد درس می خوانند و هزینه ی تحصیلی انها سنگین است. این زندانی سیاسی همواره در زندان های امنیتی و یا در زندان مخوف رجایی شهر نگهداری شده است. از کمترین حقوق خود از جمله حق مرخصی استفاده نکرده و مافیای حقوق بشر -به تعبیر سعید درخشندی-که رهبران ان را شیرین عبادی و لاهیجی و افراد دیگر تشکیل می دهند تا کنون از ساران حرفی نزده و دیده بان حقوق بشر و عفو بین المملل که از این مافیا فرمان می گیرند نیز در باره ی ساران سکوت کرده اند.ساران در زندان به انواع بیماری ها مبتلا شده و برای مداوا باید به بیرون از زندان منتقل شود.
گزارشی از وضعیت احمد دانش پذیر
احمد دانش پذیر از جمله ی زندانیان سیاسی است که ماه هاست بلا تکلیف در زندان به سر می برد. این وبلا گ نویس و تحلیل گر سیاسی در سن 63 سالگی از درد شدید کمر و پا رنج می برد و نیاز مند است که در بیرون از زندان مداوا شود. احمد دانش پذیر در حالی از سوی دستگاه امنیتی به وابستگی به سازمان مجاهدین متهم شد که به لحاظ فکری طرفدار پادشاهی پارلمانی است و به لحاظ تشکیلات سیاسی با اعضای جبهه ی دموکراتیک ایران همکاری غیر تشکیلاتی داشت. جالب این است که عفو بین المل که در ایران با مافیای حقوق بشر هماهنگ است در حالی تا کنون در باره ی این زندانی مظلوم سکوت کرده است که اخیرا اعلا میه ی سراسر کذبی در مورد اقای بروجردی صادر کرده است. اقای بروجردی اگر چه یک زندانی عقیدتی است که باید ازاد شود ولی مطالبی که در باره ی او منتشر شده مایه ی خنده ی سایر زندانیان شده است. این اخبار کذب موجب می شود اطلاع رسانی در مورد سایر زندانیان سیاسی بی اعتبار شود. خوشبختانه حال بروجردی خوب است و حد اقل این است که امکانات زندان ویژه ی روحانیت از شرایط دانش پذیر و کبودوند که در بند 8 نگهداری می شوند بسیار بهتر است. انجمن زندانیان سیاسی افتخار دارد ضمن دفاع واقعی از زندانیان سیاسی دروغ های عفو بین الملل و مافیای حقوق بشر را نیز بر ملا سازد.

زندانیان اعتصابی کرد
چند روز پیش از فعالان سیاسی و مدنی کرد دعوت کردیم تا از زندانیان سیاسی که دست به اعتصاب غذا زده اند بخواهند تا دست از اعتصاب غذا بردارند. این مهم را به دلیل مسائل انسانی درخواست نمودیم.با گذشت بیش از دو هفته هنوز تشکل هایی که در باره ی این زندانیان گزارش می دادند مشخص نکرده اند شرایط اعتصابیون چگونه است. ما البته در تماس هایی که با برخی شخصیت های کرد داشته ایم مطلع گردیدیم که برخی هنوز در اعتصاب غذا هستند.ضمن حمایت از خواسته های قانونی این زندانیان ، بار دیگر خواهان این هستیم که این زندانیان سیاسی دست از اعتصاب بردارند و خواسته های خود را ار طرق دیگر پیگیری نمایند.

No comments: