Wednesday, October 29, 2008

محاصره پاسارگاد توسط ماموران امنیتی

بدنبال اعلان روز هفتم آبان، بعنوان «روز جهانی کوروش بزرگ» گروه زیادی از جوانانِ ایرانی که قصد داشتند در پاسارگاد تجمع کنند تا یاد و خاطره‌ی پدر ایران‌زمین و بنیادگذار حقوق بشر را گرامی دارند، با یورش ماموران امنیتی مواجه شدند.
به گزارش خبرنگار آژانس ایران خبر از مرودشت، از ساعت ۸ صبح امروز - هفتم آبان‌ماه- مسافرانِ اتوبوس‌ها و مینی‌بوسی‌هایی که به قصد پاسارگاد در حرکت بودند، متوقف و پس از شنیدن توهین از سوی ماموران رژیم مجبور به بازگشت شدند. در این میان تنها خودروهای شخصی نیز پس از بازرسی و ضبط دوربین‌ها و تلفن‌های همراهِ سرنشینانشان می‌توانستند به سوی پاسارگاد حرکت کنند که در آنجا نیز هر فرد حداکثر پنج دقیقه می‌توانست در محیطِ پیرامونی پاسارگاد بماند، در غیر اینصورت مورد ضرب و شتم ماموران امنیتی رژیم قرار می‌گرفت.
بایسته‌ی یادآوری است که روز هفتم‌ آبان‌ماه سالروز صدور منشور حقوق بشر کوروش بزرگ است که از سوی «کمیته‌ بین‌المللی نجات دشت پاسارگاد» بعنوان روز جهانی کوروش نامگذاری شده است. در طی این سال‌ها ایرانیان در هر جای جهان یاد و خاطره‌ی کوروش بزرگ، بنیان‌گذار حقوق بشر را گرامی می‌دارند ولی در طی این سالیان جمهوری اسلامی نه تنها مانع از برگزاری هرگونه گردهمایی در پاسارگاد - آرامگاه کوروش بزرگ - شده است، بلکه با آبگیری سد سیوند خسارات جبران ناپذیری را نیز به دشت پاسارگاد و میراث باستانی ایران و جهان وارد کرده است.

No comments: