Saturday, November 1, 2008

دیدار با خانواده زندانی سیاسی وچندخبراز زندانیان سیاسی



کوشندگان سیاسی و حقوق بشری در خانه ی ساران-انجمن زندانیان سیاسی
امیر حشمت ساران از جمله ی زندانیان سیاسی است که به بیش از 16 سال حبس محکوم گردیده و اینک 5 سال است که در زندان به سر می برد.این مبارز سیاسی به جرم تشکیل گروه به این حبس سنگین محکوم شده است.ساران در زندان مخوف رجایی شهر به سر می برد و شرایط مزاجی او به شدت وخیم است. خانواده ی او نگران هستند که مبادا این زندانی سیاسی که قاضی حداد حتا مرخصی او را ملغا اعلام کرده است نیز از بین برود. این زندانی سیاسی در بدترین شرایط ممکنه به سر می برد و اگر به سرنوشت رجبی و دیگر زندانیان سیاسی دچار شود ،نهاد های حقوق بشری که در باره ی او کوتاهی کرده اند نیز مسئول خواهند بود.روز گذشته مهندس طبرزدی و پرویز سفری دو تن از اعضای شورای مرکزی جبهه ی دموکراتیک ایران به همراه عبداله مومنی عضو شورای مرکزی ادوار و اقایان ،صادقی،بهرامی،جمالی و چند تن دیگر از اعضای دفتر سیاسی سازمان ادوار از خانواده ی ساران دیدار کردند. در جریان این دیدار در مورد شرایط بسیار بد زندان رجایی شهر گفتگو شد. این مسئله با توجه به مرگ مشکوک اقای رجبی در این زندان توجه ی بیشتر کوشندگان حقوق بشری و دموکراسی خواهی را به خود جلب کرد. همچنین خانم ساران گزارشی از وضعیت نا مناسب زندان رجایی شهر و حکم سنگین ساران و وضعیت بد بهروز جاوید تهرانی را بیان کرد و اعلام نمود هیچ کس از این زندانیان مظلوم دفاع نمی کند..حضار به شدت از این وضعیت ابراز نگرانی کردند و از نهاد های طرفدار از حقوق بشر خواستند تا در مورد شرایط کسانی چون ساران،جاوید تهرانی،درخشندی،جهاندار و سایر زندانیان سیاسی گمنام بی تفاوت نباشند. دیدار کنندگان از خانواده ی ساران از فعالان حقوق بشر در ایران خواستند تا همچون امریکایی ها که از شهروندان زندانی خود مثل عشا مومنی با همه ی امکانات دفاع می کنند ،انها نیز در حمایت از زندانیان مظلوم ایرانی کوشا باشند. در این دیدار ،مهندس طبرزدی با توجه به شناخت نزدیکی که از زندانی رجبی داشت گزارشی از وضعیت او و شرایط زندان های جمهوری اسلامی ارایه داد که موجب تاسف حاضرین شد. همچنین اقای عبداله مومنی تاکید کرد که باید از همه ی زندانیان سیاسی صرف نظر از عقیده ی انها حمایت شود.


شرایط نا مناسب دانش پذیر-انجمن زندانیان سیاسی
احمد دانش پذیر یک سال است که در بازداشت موقت به سر می برد و هنوز حکم او معین نیست. گویا قرار است 27 همین ماه توسط قاضی صلواتی محکوم شود. این زندانی که از درد شدید پا و کمر رنج می برد ونیز گرفتار بیماری قند و چربی است ،از هیچ امکان بهداشتی،رفاهی و درمانی بر خوردارنمی باشدو مسئولین زندان اوین همچنان نسبت به خواسته های او بی توجهی می کنند.احمد دانش پذیر نویسنده و فعال حقوق بشری است و بیش از 63 سال سن دارد.


جسد رجبی در سرد خانه ی اوین-انجمن زندانیان سیاسی
گفته می شود جسد شادروان رجبی در سرد خانه ی زندان اوین است. رجبی از شهروندان کرمان شاهی است که در جریان حمل مواد منفجره بازداشت و به اعدام محکوم و سپس با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شد. این زندانی سیاسی که گفته می شد از هواداران مجاهدین خلق است چند سالی را در زندان کرمان شاه و اوین گذراند.سال گذشته از بند 350 به این بهانه که معتاد است به بند 8 منتقل شد که البته در این ماجرا فردی به نام رازقی نقش مخربی را بازی کرد. چند روز پیشتر این زندانی سیاسی را به مخوف گاه و قتل گا ه و و تبعید گاه زندانیان سیاسی یعنی زندان رجایی شهر تبعید کردند و ایشان در همان جا جان داد. مرگ رجبی همچون مرگ اکبر محمدی و بنی یعقوب و زهرا کاظمی و فیض مهدوی و ده ها زندانی سیاسی بر گردن رژیم جمهوری اسلامی است. شایان ذکر است گفته می شود هنوز جسد این زندانی تحویل خانواده نشده و شاید هیچ گاه نشود.
برگزاری مراسم زندانی جان باخته
بنابه گزارشات رسیده از بند 350 زندان اوین ، زندانیان سیاسی این بند مراسمی برای گرامیداشت زندانی سیاسی عبدالرضا رجبی که به طرز مشکوکی بقتل رسید، برگزار نمودند.
زندانیان سیاسی مراسم گرامیداشت خود را از ساعت 20:30 آغاز نمودند. آنها با جمع شدن در یکی از سلولهای این بند، شمع ها را برافروختند و هر کدام خاطره ای از زنده یاد عبدالرضا رجبی بیان کردند و اشعاری به یاد او در این مراسم خوانده شد. همچنین با پخش کردن خرما و حلوا بین زندانیان به مراسم خود ادامه دادند.زندانیان سیاسی سپس به صورت دسته جمعی اقدام به خواندن سرودهایی نمودند. زندانیان سیاسی در پایان مراسم با همدیگر عهد پیمان بستند که تا رسیدن به آزادی و دمکراسی دست از تلاش و کوشش خود بر نخواهند داشت و بخصوص در این سالیان کاروان جانباختگان راه آزادی از حرکت خود باز نیاستاده است . این مراسم تا ساعت 21:30 ادامه داشت.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،یاد و خاطره این جانباختۀ آزادی را گرامی میدارد. واز دبیر کل سازمان ملل آقای بان کی مون خواستار دخالت جهت تشکیل یک گروه حقیقت یاب برای تحقیق در مورد قتلهای متعدد که در زندانهای ایران روی داده است، می باشد .

No comments: