Thursday, October 25, 2007

تحریم های 'گسترده آمریکا علیه جمهوری اسلامی

دولت جورج بوش روز پنجشنبه اعلام کرد تحریم های گسترده جدیدی علیه سپاه پاسداران و تعدادی از بانک های مهم این کشور اعمال می کند.
به گزارش بی بی سی کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، که روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با هنری پالسن، وزیر خزانه داری، شرکت کرده بود گفت این تحریم ها به دلیل حمایت حکومت ایران از سازمان های تروریستی در عراق و خاورمیانه، خرید و فروش موشک و فعالیت های هسته ای طراحی شده است.
خانم رایس این تحریم ها را، که به عقیده بعضی کارشناسان سخت ترین تحریم هایی است که بعد از انقلاب سال ۱۹۷۹ ایران به حکومت این کشور تحمیل شده است، بخشی از سیاستی همه جانبه برای مقابله با رفتارهای تهدیدآمیز ایران خواند.
با این حال خانم رایس اعلام کرد که آمریکا کماکان از "یک راه حل دیپلماتیک" استقبال می کند.
خبرنگار بی بی سی در تهران می گوید تحریم های اعلام شده بسیار شدیدتر از آن چیزی است که انتظار می رفت.
هنری پالسن نیز بعد از سخنان خانم رایس اعلام کرد بیست سازمان ایرانی از جمله چند بانک دولتی ایرانی مشمول این تحریم ها خواهند بود.
سپاه پاسداران ایران و نیروی قدس، واحد برون مرزی سپاه، نیز از جمله سازمان های مشمول تحریم هستند.
آقای پالسن از بانک های ملی، ملت و صادرات به عنوان بانک های تحریم شده نام برد. پیش از این دولت آمریکا بانک سپه را در لیست سازمان های مشمول تحریم قرار داده بود.
آقای پالسن گفت نظام بانکی ایران سالانه میلیون ها دلار از پول سازمان های تروریستی را جابجا می کند.
آقای پالسن همچنین خطاب به شرکت هایی که با ایران روابط تجاری دارند گفت: "وقتی شما با ایران داد و ستد می کنید، کاملا محتمل است که در واقع در حال داد و ستد با سپاه پاسداران ایران هستید."
بر اساس این تحریم ها دارایی های این سازمان ها در آمریکا مسدود می شوند و اتباع آمریکا اجازه نخواهند داشت با این سازمان ها داد و ستد کنند.
خانم رایس نیز گفت این تحریم ها "مانعی جدی" در برابر شرکت های غیر آمریکایی خواهد بود که با ایران داد و ستد دارند.

No comments: