Thursday, October 25, 2007

بازداشت دوباره دانشجوی مبارز کرد

ياسر گلي، فعال دانشجويي ساکن سنندج و دبير سابق اتحاديه ي دموکراتيک دانشجويان کرد، بيش از هشت روز است که ‏توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده است. فاطمه گفتاري، مادر اين فعال دانشجويي در گفتگو با روز، پيرامون بازداشت ‏پسرش و اثرات اين بازداشت بر زندگيشان مي گويد. مصاحبه در پي مي آيد. ‎ ‎پسرتان چطور و به چه دليلي بازداشت شده؟‎ ‎ من واقعا نمي دانم. پارسال که اتهام اقدام عليه امنيت ملي را بر او وارد کردند امسال ديگر نمي دانم چه اتهامي به او مي ‏زنند. من به عنوان يک مادر حق ندارم بگويم که پسر من که فقط يک دانشجو است و از مشکلات جامعه اش مي گويد و ‏مي نويسد، چه اقدامي عليه امنيت ملي کرده؟ چه کسي جواب من را مي دهد؟ ‏
‎ ‎در حال حاضر مکان نگهداري ياسر کجاست ؟‏‎ ‎ بعد از 8 روز پرس و جو و رفت و آمد به دادگاه و اطلاعات و... امروز مطلع شديم که او در اطلاعات است و برايش ‏بازداشت موقت صادر شده است فعلا. ‏
‎ ‎تماس يا احتمالآ ملاقاتي با او نداشته ايد؟‎ ‎ امروز که خبر دار شدم پسرم در آنجا- بازداشتگاه اطلاعات- بازداشت موقت شده از آنها خواهش کردم که شناسنامه و ‏کارت ملي پسرم را براي ثبت نام دانشگاه به من بدهند؛ من تنها و تنها وسايل داخل جيب پسرم را توانستم ببينم و نه خود ‏پسرم را. از اين طريق مطمئن شدم که پسرم آنجاست هر چند هم خواهش و تمنا کردم که فقط صداي پسرم را بشنوم ‏نگذاشتند و گفتند تا تحقيقات تمام نشود، هيچ ملاقاتي داده نمي شود. ‏
‎ ‎پارسال هم آقاي گلي مدتي را در بازداشت بسر بردند. بازداشت اخيرشان آيا ارتباطي با پرونده¬ي پارسال مي ‏تواند داشته باشد؟‎ ‎‏ ‏ بله. من فکر ميکنم که اين دو جريان به هم ارتباط دارند. ‏
‎ ‎امسال هم ياسر گلي از ادامه تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد محروم شد، اين برخورد ها چه دليلي مي تواند ‏داشته باشد؟‎ ‎ بله ابن دومين سالي است که اين مشکل برايش پيش مي آيد پارسال که دقيقآ موقع امتحانات بازداشت شد و نتوانست امتحان ‏بدهد و امسال هم با توجه به رتبه ¬ي خوبش، گفتند که از ادامه تحصيل در کارشناسي ارشد محروم و جزو دانشجويان ستاره ‏دار است که حق تحصيل، بنا به شکايت نهادهاي امنيتي از آنها سلب شده است. من واقعا نمي دانم چه دليلي مي تواند داشته ‏باشد که جلوي تحصيلات پسرم راگرفتند، آنها اجازه ندادند پسرم ادامه ي تحصيل بدهد. ‏
‎ ‎پسرتان به بيماري قلبي مبتلاست؛ فضاي سلول چه تاثيري بر بيماري وي مي تواند داشته باشد؟‏‎ ‎ ياسر مدتهاست که از بيماري قلبي رنج مي برد و اين يک بيماري ارثي است که خانواده ي ما به آن مبتلا مي شوند. متاسفانه ‏هر سه پسرم به اين بيماري مبتلا هستند و ياسر حتمآ بايد عمل آنژيوگرافي با بالن بر رويش انجام بگيرد و اين قضيه من را ‏خيلي نگران کرده است. جدا از اين، پسرم گياه خوار است و به خاطر آلرژي اي که دارد نمي تواندهيچ نوع گوشتي بخورد ‏و الان اصلآ نمي دانم وضعيتش در زندان چطور است و از اين بابت بسيار نگرانم. ‏
‎ ‎در اين چند روز، چه اقدامي براي آزادي يا مطلع شدن از وضعيت وي انجام داده ايد؟‎ ‎ از موقعي که ياسر بازداشت شده، يعني 8 روز پيش هيچکدام از پسرهايم نتوانسته اند سر کلاسهاي دانشگاه بروند و همه در ‏تلاشتند بلکه بتوانند کاري براي آزادي برادر بزرگشان انجام بدهند، اما متاسفانه هيچ کس نيست که جوابي به ما بدهد. البته ‏آقاي هاشمي وکيل دانشجويان هم اعلام همکاري کرده که فعلا تا پرونده به دادگاه منتقل نشود، کاري نمي توان کرد. ‏
‎ ‎در کل بازداشت وي چه تاثيري بر زندگي شما گذاشته است؟‏‎ ‎ در يک کلام آشفتگي. در زندگي هميشه دوست داشتم خودم مطالعه کنم، بخوانم و در مورد مردم سرزمينم بنويسم، اما ‏متاسفانه خودم نتوانستم، به همين دليل سعي کردم سه پسرم هيچ کمبودي براي ادامه ي تحصيل نداشته باشند، چون اين ‏مسئله برايم خيلي مهم بود و الان که پسرم با رتبه ي خوبي قبول شده به جاي اينکه جشن قبوليش را بگيريم همه نگران ‏وضعيت جسماني و روحيش در زندان هستيم!‏
‎ ‎به عنوان يک مادر، از پسرتان راضي هستيد؟‎ ‎ شايد اگر اين حرفها را بگويم فکر کنيد که چون مادرم چنين مي گويم اما ياسر قطعآ رفتار متفاوتي با بقيه داشت، پسر فوق ‏العاده آرامي است، پسري منطقي والبته احترام بسيار خاصي براي زن ها قائل بود و معتقد بود که در کردستان دختران ‏بسيار از حقوق خود محرومند. ‏
‎ ‎و سخن آخرتان؟‎ ‎ حق من به عنوان يک مادر، اين نيست که بعد از 26 سال تربيت و بزرگ کردن پسرم - که هيچ جرمي به جز کارهاي ‏روشنفگري و مدني- نکرده، اورا پشت ميله هاي زندان هم نتوانم ببينم!‏

No comments: