Sunday, August 10, 2008

پیام مهندس طبرزدی به مناسبت درگذشت فریدون فاطمی

مهندس طبرزدی دبیرکل جبهه ی دمکراتیک ایران بمناسبت درگذشت مترجم فرهیخته شادروان فریدون فاطمی پیامی به شرح ذیل صادر نمودند
فریدون فاطمی مترجم و اندیشمند گرانقدر درگذشت.این مترجم توانمند اثار زیادی در زمینه ی تاریخ،ادبیات و فلسفه را تالیف و ترجمه کرده است. از جمله می توان به ساحره سوزان اثر ارتور میلر،تروتسکی در تبعید،اطلس تاریخ جهان وتاریخ تحلیلی اقتصادی نام برد.ولی من بیشتر ازتالیفات و ترجمه های فلسفی این اندیشمند بهره بردم. روز و شبهای طولانی زندان را با اثار کسانی چون اوبه سر برده و از این طریق با دانش و کوشش او اشنا شدم. ترجمه ی اثاری چون:پژوهشهای فلسفی نوشته ی ویتگنشتاین،فلسفه تحلیلی قرن بیستم، و نوشته هایی چون اندیشه های هوسرل و هگلی های جوان از جمله کارهایی است که خواننده را با توانمندی های این اندیشمند اشنا می کند. به ویژه مقدمه ای که بر پژوهش ها می نویسد معلوم می سازد که او یک مترجم ساده نیست و اندیشه های فیلسوفان معاصر را به خوبی می شناسد. گو این که کسانی که با فن ترجمه اشنا هستند به خوبی از دشواری ترجمه ی پژوهش ها اگاهند.من به سهم خود درگذشت این شخصیت فرهیخته را به جامعه ی علمی ایران تسلیت گفته و تاسف خود از حاکمیت جماعتی عقب مانده و اند یشه سوز که اندیشه را ابزاری در خدمت عقیده و ایمان قشری و ارتجاعی می دانند بر کشور و دستگاه فرهنگی و تبلیغی رسمی را ابراز می دارم. زیرا تا زمانی که این قوم خردستیز بر کشور حاکم هستند فرهیختگانی چون فریدون فاطمی در بی خبری جامعه زیسته و از بین ما می روند. من با شنیدن خبر درگذشت فاطمی به واقع متاثر شدم. زیرا همیشه به دوستان ابراز می داشتم افرادی چون فاطمی علاقه مندان به اندیشه را با نظرات فیلسوفان جدید اشنا می کنند. باور نداشتم به این سرعت جامعه ی علمی ایران را ترک کند . یادش گرامی و راهش پر رهرو. حشمت اله طبرزدی/۲۰ مرداد/۱۳۸۷ خورشیدی.

No comments: